Yosemite verkennen - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Hakker - WaarBenJij.nu Yosemite verkennen - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Hakker - WaarBenJij.nu

Yosemite verkennen

03 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Het slapen viel niet mee. De ventilatoren deden vergeefs hun best, en de ene maakte daarvoor veel herrie. Kortom, ik heb maar een paar uur geslapen en bereidde me in gedachten (maar ’s nachts komt daar zelden iets zinnigs uit) voor op de tocht van vandaag. Een Amerikavakantie moet toch op z’n minst een “epische” trail hebben, en die stond vandaag op het programma. Ik had meegedaan aan de loterij voor het kabelklimmen van de Half Dome, maar was uitgeloot. Hoefde niemand zich dus zorgen te maken of we de VS weer levend zouden verlaten. Second best is dan de 4 mile / Panorama trail.
Eerst klim je vanuit de vallei in ruim 4 mile (vandaar de naam) met veel switchbacks een kilometer omhoog naar Glacier Point, het meest vermaarde uitzichtpunt van Yosemite. Met de auto kun je daar ook komen, dan is het 31 mile rijden. De Panorama trail gaat vervolgens via een totaal andere route naar beneden. Die trail gaat rond de vallei waardoor je steeds andere uitzichten hebt. Tezamen is het 22 kilometer lopen, en 1200 meter omhoog en naar beneden (de Panoramatrail heeft een bonusklim van 200 meter).
Jelle en ik gingen met de auto naar de trailhead. Het is maar anderhalve mile lopen naar de trailhead, maar die komt dan bovenop de toch al zo lange wandeling. Er gaat ook wel een shuttle heen, maar dat is eigenlijk geen optie (start pas om 9 uur en duurt heel lang).
Even na zevenen begonnen we. Yosemite staat te boek als een druk park, maar daar merk je niets van als je zo vroeg de berg op gaat. Het ging opvallend soepel, binnen de drie uur en met nog frisse benen waren we boven. Onderweg natuurlijk het zicht op de vallei, op onze eigen lodge, de Yosemite falls (nu, begin augustus, is het een zielig stroompje), Sentinel Dome en in het laatste stuk van de wandeling ook Half Dome en omgeving. Glacier Point was een mooie afronding van de wandeling. Tegen het einde vertelde een stel ons dat we even verderop een beer konden zien. En inderdaad, er liep een jonge beer die we een tijdje hebben zitten bewonderen. Hij was dichtbij (zo’n 30 meter verderop), maar bleef behoorlijk op z’n plek dus eng was het niet.
De Panorama trail begon erg mooi met voortdurend uitzicht op de tegenover liggende bergen. We draaiden rond de Half Dome, al zagen we de kabelbeklimmers niet. Het was nauwelijks te geloven dat we de watervallen die we nu in de verte aan de overkant zagen later in de wandeling zouden aandoen. Tussen Illilouette Falls en Nevada Falls is een saaier stuk. Je hebt weinig uitzicht en moet weer een stuk klimmen, waar we op dat moment niet meer zo voor in de stemming waren. Nevada Falls is erg mooi. Anders dan Yosemite Falls is dit nog een echte waterval, en je kunt rond de bovenkant van de waterval op de rotsen klimmen. Daar namen we een flinke pauze. Ik wist van tevoren dat er vervolgens twee opties waren, een korter en mooier stuk met trappen (de Mist trail) of een langere, minder inspannende variant (John Muir). Wij namen de korte (officieel bij de Panorama trail horende) variant. Het viel alleen wel tegen dat vanaf dat moment ongeveer driekwart van de tocht via rotstrappen ging, nu met veel volk op de weg (in het hogere stuk de jonge stelletjes, dichter bij de vallei zwoegende families). De helft van de tijd moest je goed opletten waar je je voeten precies zette, al was het niet echt gevaarlijk. En onze benen begonnen langzamerhand wel te protesteren. Vernal Falls (ook een mooie) hebben we daarom maar vluchtig bekeken. Op zich viel het me mee dat we de wandeling goed hadden doorstaan, want het is wel één van de zwaarste wandelingen die we ooit samen hebben gedaan. Zeven à acht uur na de start waren we klaar, maar we zijn zoals altijd flinke doorstappers. Als je maar één van de twee wilt doen, en vervoer weet te regelen, dan biedt de Panorama trail meer bezienswaardigs. Je kijkt niet alleen op Yosemite, maar zit er ook middenin.
Het werd nog een tocht van twee uur (half uur met de eerste shuttle, aansluiting gemist dus half uur wachten, dan nog drie kwartier met de volgende shuttle en een kwartiertje met de eigen auto) voor we eindelijk thuis waren. Grappig was dat we bij de wachtstop Marianne, Bram en Steven tegen het lijf liepen, dus we hebben even samen opgetrokken. Zij waren vooral naar het zwembad geweest en begonnen nu bij het visitor center.